کنترلرها (یا عدم وجود آنها)
المانی که موجب شده تا اپل ویژن پرو به شدت منحصر به فرد باشد، در این موضوع نهفته که شما نیازی به هیچ گونه کنترلری برای گشت و گذار در فضای AR یا VR ندارید. به جای این کار، اپل هدست خود را به شیوهای طراحی کرده تا شما بتوانید محیط ویژن پرو را با چشمها، دستها و حتی صدای خود کنترل کنید.
متا کوئست ۳ همراه با کنترلرهای ارگونومیک برای تعامل زمانی که شما در محیط AR یا VR هستید عرضه شده است. اگر شما در حال تجربهی یک بازی ویدیویی هستید که شامل در دست گرفتن یک تفنگ یا شمشیر میشود، قطع به یقین استفاده از هدست اپل تجربهی جذابتری خواهد بود. در واقع هدست، دستهای شما را به عنوان سلاح در نظر گرفته و به شما اجازه میدهد با حرکت دست و اشاره به محیط با دنیای بازی ارتباط برقرار کنید. البته برای تعامل کلی در محیط کاربری هدست هم میتوان از این دستگاه به بهترین شیوه ممکن استفاده کرد.
با تمام این تفاسیر، تشخیص دست توسط اپل ویژن پرو نسبت به متا کوئست ۳ برتری دارد. دستگاه اپل به لطف دوربینهای ردیابی با دید بسیار وسیعتر و وضوح بالاتر این قدرت را دارد تا دستهای شما را هنگامی که به طور مستقیم در جلو نیستند را رویت کرده و همین موضوع منجر به تعاملهای دقیقتر میشود. با این اوصاف، همین مولفه از جنبهی دیگر یک نقطه ضعف اساسی محسوب میشود؛ چرا که صرفا شما باید از دستان خود استفاده کرده و هیچ کنترل دیگری وجود ندارد. بعضی از کاربرها گزارش دادهاند که تجربهی گیم در ویژن پرو به لطف تمام پردازشهای سنگین برای ردیابی دستی دقیق دشوار و چالش برانگیز محسوب میشود چون لگ و تاخیر قابل توجهی در مقایسه با کوئست ۳ محسوس خواهد بود. این موضوع البته احتمال میرود در صورتی که اپل یک حالت گیمینگ دقیق به هدست اضافه کند، مرتفع شود.
یکی دیگر از محدودیتهای کنترلی اپل ویژن پرو در این موضوع نهفته که کلیک کردن روی یک دکمه مستلزم آن است که به طور مستقیم به آن نگاه کنید. در حقیقت برای تایید این موضوع که قصد دارید روی چیزی کلیک کنید، باید به آن به طور مستقیم نگاه کنید. اپل این رویه را برای دقت بیشتر طراحی کرده اما این رفتار به خودی خود یک حرکت کاملا غیر معمول به نظر میرسد. در هدست کوئست ۳ شما میتوانید در حالی که نگاهتان در جای دیگری است، روی دکمهها ضربه بزنید. با این اوصاف، موضوع مذکور از آنجایی که یک قابلیت نرمافزاری به شمار می رود، احتمال دارد در طول زمان تغییر کرده و بهتر شود.
مشخصات
وزن
علیرغم این موضوع که وزن هدست ویژن پرو مقداری بیشتر از کوئست ۳ بوده، وزن کلی دستگاه اپل بیشتر است چون رقم مربوط به وزن شامل بستهی باتری متصل شده نمیشود که برای قرار دادن در جیب کاربر طراحی شده است. باتری کوئست ۳ در قسمت جلوی هدست نصب شده اما اگر شما به باتری بیشتری نیاز دارید، این امکان وجود دارد تا شما باتری دیگر را در پشت بند قرار داده تا به توزیع یکنواخت وزن کمک کند.
جای تعجبی وجود ندارد که ویژن پرو به طور قابل توجهی وزن بیشتری دارد. داخل و خارج آن شیشه بسیار زیاد تعبیه شده و همچنین صفحه نمایش دیگری در بخش جلویی وجود دارد. در هر صورت تصمیم بر این اقدام که باتری به صورت خارجی باشد، با توجه به محدودیتها تصمیم معقولانهای محسوب میشود. در هر صورت با وجود این که چنین محدودیت و نقطه ضعفی از بازاریابی مخفی شد، میتوان طراحی هدست اپل را در این بخش یک شکست تلقی کرد. در واقع هر گونه کابلکشی اضافی در هدست واقعیت مجازی نامطلوب و ناخوشایند بوده و از تجربهی کاربری کم میکند. کوئست ۳ از سوی دیگر یک محصول کاملا مستقل بوده و میتوان به طور بیسیم توسط رایانههای شخصی با گرافیک پیشرفته هدایت گردد.
عمر باتری
هر دو هدست دارای عمر باتری تقریبا ۲.۵ ساعت هستند. البته عدد دقیق بسته به میزان شدت برنامههایی است که اجرا میکنید. همچنین بلندی صدا، میزان روشنایی نمایشگر و سایر مولفهها در ماندگاری عمر باتری دخیل هستند. یک چیپست قویتر مثل تراشهی تعبیه شده در داخل ویژن پرو برای اجرا به قدرت بیشتری احتیاج دارد اما این قطعه آنچنان کارایی دارد که میتواند در عین استفاده از همان مقدار نیرو، چند برابر سریعتر از SoC کوئست ۳ عمل کند.
کیفیت صفحه نمایش و پارامتر FOV
از جنبهی وضوح نمیتوان بحث زیادی پیرامون دو هدست انجام داد. مقایسه این دو هدست شبیه به پرش از رزولوشن HD به ۴K است. بر اساس بررسی رسانهی iFixit هدست ویژن پرو دارای دو صفحه نمایش میکرو OLED با رزولوشن ۳۶۶۰ در ۳۲۰۰ با اندازه صفحه نمایش حدود ۰.۹۵ اینچ بوده که نتیجه آن تراکم ۳.۳۸۶ پیکسل در هر اینچ محسوب میشود. این اعداد و ارقام برای یک هدست واقعیت مجازی باور کردنی نیست. کوئست ۳ از LCDهای دوگانه با رزولوشن ۲۲۰۸×۲۰۶۴ در هر چشم اما با صفحه نمایش بزرگتر استفاده کرده که در نتیجهی آن میتوان تراکم پیکسلی ۱۲۱۸ پیکسل در هر اینچ را مشاهده کرد. این مورد یک جهش بسیار بزرگ در وضوح و بالاترین تراکم پیکسل در اینچ بوده که تا به امروز در هر دستگاهی دیدهایم. با این اوصاف، در حالی که ویژن پرو ممکن است بالاترین تراکم پیکسلی را داشته باشد، نزدیک به چشمهای شما قرار دارد. یک معیار بهتر برای استفاده، PPD یا پیکسل در هر درجه به شمار میرود. PPD در حقیقت تابعی از میدان دید بوده و هر چه دنیای مجازی بیشتر دیده شود، پیکسلها در هر درجه برای وضوح مشابه کمتر خواهد بود. پارامتر PPD ویژن پرو تقریبا ۳۴ تخمین زده میشود، در حالی که این رقم در کوئست ۳ تقریبا ۲۵ گزارش شده است.
از طرفی دیگر، میدان دید یعنی ناحیهای از دید که شما میتوانید چیزی را در آن رندر کنید در واقع روی ویژن پرو نسبت به کوئست ۳ کمتر است. برای مثال مانیتوری را روی میز خود تصور کنید که میتوانید به آن نزدیکتر یا دورتر شوید و به تبع میدان دید خود را افزایش یا کاهش دهید. این تفاوت چندان بزرگی نیست و اندازهگیری میدان دید یا همان FOV هم علم دقیقی نیست اما گزارشها حاکی از آن است که FOV عمودی کمی پایینتر محسوب میشود.
افزایش میدان دید به طور چشمگیری مستلزم سازشهای عمده در جاهای دیگر و سیستمهای لنز پیچیدهای است که کاستیخود را معرفی میکند. به همین دلیل بعید به نظر میرسد که برای مدتی شاهد پیشرفت زیادی در این مولفه باشیم. ناگفته نماند که هر دو هدست کوئست ۳ و ویژن پرو نسبت به عینکهای AR سبک وزن نظیر هولو لندز مایکروسافت پیشرفتهای زیادی را نشان میدهند.
در نهایت کوئست ۳ میتواند صفحه نمایش را تا ۱۲۰ هرتز اجرا کند. این موضوع در حالی است که ویژن پرو حداکثر ۹۰ هرتز را ارائه میدهد. اکثر برنامهها از نرخ تازهسازی تصویر کامل کوئست ۳ استفاده نمیکنند. البته بهتر است بگوییم «نمیتوانند» چون قدرت پردازشی مورد نیاز را فعلا ندارند. بنابراین دستیابی به این مشخصات تا حدودی غیر ممکن به نظر میرسد. با این اوصاف، وقتی صحبت از جایگزینی صفحه نمایش ویژن پرو میشود، باید این موضوع را در نظر بگیریم که یک صفحه مجازی در ویژن پرو یا حتی کوئست ۳ هنوز نمیتواند با یک مانیتور واقعی رقابت کند. با این که ویژن پرو میتواند وضوح ۴K داشته باشد، این وضوح کلی صرفا برای کل نمای شما بوده و به همین دلیل قرار دادن یک مانیتور مجازی در قسمت کوچکی از آن به این معناست که وضوح واقعی آن مانیتور مجازی به نسبت چشمگیری کمتر خواهد بود. اگر کارتان به شکلی است که شما نیاز دارید چیزی را با وضوح بالا ببینید، شاید بهتر باشد فعلا از مانیتورهای فیزیکی استفاده کنید.
پردازنده و رم
اپل ویژن پرو به یک پردازنده مشهور اپل یعنی M2 مجهز شده که میتوانید این قطعه را در دستگاههای مکبوک ایر، مکبوک پرو و حتی آیپد پرو ببینید. البته هدست اپل برای پردازش اطلاعات از دوربینها و ارسال اطلاعات به صفحه نمایش با حداقل تاخیر از یک تراشهی اضافی دیگر به اسم R1 استفاده میکند.
متا کوئست ۳ از پردازنده کوالکام اسنپدراگون XR2 نسل دوم قدرت میگیرد. هیچ مقایسهای در بحث پردازش در مقایسه با ویژن پرو وجود ندارد. در واقع مثل این میماند که یک دسکتاپ را در برابر یک گوشی هوشمند قرار داده و بخواهید آنها را با هم مقایسه کنید. اپل ویژن پرو دارای ۱۶ گیگابایت رم بوده، در حالی که کوئست ۳ صرفا از ۱۲ گیگابایت برخوردار است. با این حال، مشخصات مذکور بر عملکرد کلی دستگاه اهمیت زیادی ندارد. برای مرور مشخصات کلیدی میتوانید جدول زیر را ببینید: